Technológia

2 literes fogyasztású autókat szeretne az EU 2030-ra

Az új tervezet elfogadása komoly kihívás elé állíthatja az autógyártókat.

Az EU-ban 2020-tól az autógyártóknak szén-dioxid-kibocsátás terén flottaszinten hozniuk kell a 95 gramm/kilométeres értéket. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a benzinmotorral szerelt autóknak átlagban be kell érniük mintegy 4,1 liternyi üzemanyaggal, a dízeljárművek fogyasztása pedig nem lehet magasabb 3,6 liternél. Ha ezt túllépik a gyártók, akkor komoly bírságot kell fizetniük.

Itt tartunk most, a közeljövőt érintő szabályozások pedig arról szólnak, hogy 2030-ra további 37,5 százalékkal csökkenteni kell a flottaszintű CO2-kibocsátást. Ez 2,7 literes fogyasztású benzines-, illetve 2,4 literes fogyasztású dízelüzemű autókat vetít előre.

Német lapértesülések szerint az EU a már elfogadott 37,5 százaléknál nagyobb mértékben, 2030-ra 50 százalékkal szeretné csökkenteni az új személyautók CO2-kibocsátást. Amennyiben a tervezet támogatásra talál, az azt jelenti, hogy a 10 év múlva forgalomba állítandó autók közül a benzinesek mintegy 2 literes, a dízelek pedig nagyságrendileg 1,8 literes fogyasztással kell, hogy majd rendelkezzenek.

Sőt, akadnak olyanok, akik ennél is szigorúbb szabályozást követelnek. A Bund für Umwelt und Naturschutz Deutschland nevezetű környezetvédelmi szövetség szerint az új autók esetében a szén-dioxid-kibocsátást 2030-ig 60 százalékkal kellene csökkenteni.

Az autógyártók már a mostani szabályozásnak is csak lágyhibrid, hibrid és plugin hibrid autókkal, illetve villanyautókkal tudnak megfelelni, melyek jelentősen drágábbak a normál belsőégésű motoros társaiknál. Az előírások miatt lényegében eltűnnek a piacról az eddig szerény fogyasztásukról híres kisautók, melyeket a gyártóknak anyagilag nem éri meg ellátni a drága hibrid technológiával.

Ezzel párhuzamosan pedig elárasztják a piacot a nagy és nehéz plugin hibrid divatterepjárók, melyek a feltöltést követő első 100 kilométeren ugyan keveset fogyasztanak, de lemerült akkumulátor esetén jelentős mennyiségű károsanyagot bocsáthatnak ki. A második és az azt követő 100 kilométerekkel nem foglalkozik a szabályozás, mint ahogy azzal sem, hogy milyen a töltési hajlandóság a plugin hibrid tulajdonosok körében.

Az eredeti cikk

Kapcsolódó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

'Fel a tetejéhez' gomb