Tegyél valamit

Hogyan neveljük környezettudatosságra gyermekeinket?

Biztos mindenki emlékszik, hogy anyukája magassarkújában próbált tipegni, vagy milyen jó is volt apát játszani. Nem véletlen volt – ez a tanulási folyamat része. A gyerekek utánozzák, megjegyzik, tanulmányozzák, amit másoktól látnak. Ezért is fontos, hogy jó példát mutassunk nekik. Ne csak azt tanítsuk meg hogyan kell szépen viselkedni, de azt is, hogyan óvhatják környezetüket.

Kezdetnek beszélgessünk velük az őket körülvevő világról és annak csodáiról. Például kirándulások során magyarázzuk el nekik, mi hogyan működik. Persze az ő szintjükön, hogy megértsék.

Szemléltethetünk például így

Vonjunk párhuzamot a testünk és a víz között (tó, tenger, folyó, mindegy). Képzeljük el, hogy nagyon meleg van, süt a nap – a testünk szomjas, izzad. Ugyanez történik a vízzel is – melegszik, párolog, ha nagy szárazság jön akár ki is ürülhet a meder. Aztán, ha szerencsénk van és jön egy zuhé, segít a természet, visszaáll a rend. 

Mutassuk meg, mit okozhat egy vihar: letört faágakat, hívjuk fel a figyelmet a szokásosnál esetleg magasabb vagy alacsonyabb vízszintre. Beszéljünk az állatok és növények szerepéről, és arról, hogy szeretni és tisztelni kell őket, nem pedig bolygatni.

A legjobb tanulók a gyerekek

Ha az alapokat értik és látják könnyen összerakják a képet. Minél kisebb korban kezdjük el így nevelni őket, annál könnyebb dolgunk lesz. De figyelem! Igazán önállóan cselekedni és alkalmazni a tanultakat 2 éves kor után kezdik.

Amint közösségbe kerülnek más szokásokat is látni fognak.

Nyugodtan mondjuk el nekik, hogy az óvodában/iskolában is elzárhatják a csapot fogmosás közben, hogy a többieknek is példát mutassanak. Beszéljünk őszintén arról, hogy nem mindenki van tisztában a környezetvédelem fontosságával. Igyekezzünk az adott szinten megfogalmazni mindent, mert mindent értenek, de egy jó példával egyszerűbben át megy az információ lényegi része.

A “minden pici számít” elvét követve mutassuk meg nekik, hogy kézmosás, fogmosás, tisztálkodás közben, bizonyos fáziskonál el kell zárni a vizet. Neveljük őket takarékosságra, nem jó ha egész éjjel, (vagy akár nappal is) ég a lámpa. Inkább húzzuk el a függönyt, engedjük be a napfényt, hadd kapjanak egy kis D-vitamint.

Bevásárlásnal bátran adjuk át kézzel készített táskákat (ha van), hogy abba pakoljanak pék árut, zöldséget-gyümölcsöt. És ne felejtsünk el szót ejteni, a hazai és szezonális termékek előnyben részesítéséről. Elmagyarázhatjuk a miértet (import-export, tápanyag tartalom). Mondjuk el, mire figyelünk még, hiszen nem csak a termék ára, de minősége, tartalma, csomagolása is számít.

Fontos, hogy kiskoruktól azt mutassuk nekik, hogy fölösleges dolgot nem veszünk.

Sőt, ami már nem kell, vagy kinőtték, annak is lehet új élete, elajándékozás során, vagy egy általunk készített dolog szerepében.

Érdemes jutalmazós rendszerben is gondolkozni

Nem feltétlenül kell, legyen ez egy finomság vagy tárgy, de mindenképpen mondjuk el milyen ügyes volt. Hogy büszkék vagyunk, hogy elzárta a vizet, vagy meglocsolta a virágokat az összegyűjtött eső vízzel.

Sajnos, az oktatásban még nem sok helyen foglalkoznak környezetvédelemmel tantárgy keretében. Ezért fokozottan figyeljünk, hogy gyermekünk ne tanuljon el rossz példát, de bátorítsuk, hogy beszéljen az ő szerepéről a környezettudatos életben, és hogy mennyire fontos, hogy többen éljünk e szerint.

Ha van rá lehetőség egy szülői értekezleten, vessük fel egy alternatíva ötletét lufi eregetés helyett a ballagáson. Kérelmezzük a szelektív hulladékgyűjtést.

Ez csak pár dolog röviden összeszedve, de igenis változást lehet vele elérni. Trend lehet az osztályban a környezetvédelem, csak fel kell rá hívni a figyelmet. Ennyire egyszerű, mutassunk jó példát és mindig őszintén magyarázzuk el a miértet. Ez a téma mindenkit érint, reméljük ezáltal is minél több emberhez eljut, a “mit lehet tenni?” kérdésre a válasz.

Az eredeti cikk

Kapcsolódó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

'Fel a tetejéhez' gomb